lørdag 10. april 2010

Joggetur

Jeg har tatt ansvar. Jeg har gjort jeg det aldri trodde jeg kom til å gjøre igjen, med mindre noen løper etter meg med kniv. Jeg har tatt et oppgjør med fortiden. Jeg har løpt!!

Årsak 1: Jeg har brukt nesten fire år på å manne meg opp.
Årsak 2: Det er greit å være forberedt i tilfelle noen faktisk skulle løpe etter meg med kniv eller andre skumle hensikter.
Årsak 3: Jeg har lagt gymtimene fra ungdomsskolen og videregående bak meg, og er klar for å starte på nytt.

Både på ungdomsskolen og på videregående måtte vi minst to ganger hvert semester pese oss rundt det horrible Mosvannet i Stavanger, på tid selvsagt, for vi skulle jo få karakter. I ettertid har jeg har aldri klart å se på det vannet uten å få spasmer, og jeg får krampaktige frysninger av å se andre folk jogge. Derav livsmottoet: hvorfor jogge når man kan gå?

Jeg har imidlertid innsett at mitt bedagelige liv siden 2006 har gått litt over stokk og stein, og nå er altså tiden inne for å ta litt ansvar for helsen. Man skal visstnok få mer overskudd av trening (jeg kan egentlig bare huske at jeg ble sliten, svett og sur), så hvis det kan hjelpe meg til å innskrenke soveøktene på skolen, er jeg fornøyd. Jeg må ærlig innrømme at dagens joggetur ikke ble særlig lang, da jeg trodde jeg skulle dø av pusteproblemer etter fem minutter, men kjære joggesko: på sikt skal vi nok få det fint sammen du og jeg.

11 kommentarer:

-oj sa...

juhu!! jeg liker det : )

Vi har løping på tid ennå -på skolen. Men jogging på fritida er noe helt annet. Jeg foretrekker egentlig sykling - da kan jeg se flere ting på kortere tid. Kjenner ikke til Mosvannet, men jeg er sikker på at det er fint å sykle rundt..

lykke til med jogginga!

Unknown sa...

Selv om jeg ikke er noen overdådig fan av jogging, må jeg si jeg er mektig imponert! Bare det å prøve. står det umåtelig stor respekt av:)... Selv har jeg krøpet til korset og meldt meg inn på treningssenter (har vært medlem siden oktober). Selv om jeg har vært en innbitt motstander av treningssenter, og alltid sett litt ned på de som går der, skal jeg innrømme at det faktisk er litt gøy... Men når det er sagt, bytter jeg gjerne ut treningssenter med en skitur eller gåtur når som helst!

Føle du har det med jogging som eg har det med trapper... Finnes det heis, skal trappene kun brukes ved brann og andre nødstilfeller...

(føle dette innlegget ble litt kvasidialektisk/bokmålprega, men føle ikkje for å endre det...:))

Ingrid sa...

Takk for oppløftende ord dere, det er nesten så jeg blir motivert til å gjøre et nytt forsøk! Jeg foretrekker egentlig også sykling, men noen har bestemt seg for å stjele hver sykkel jeg eier, så det prosjektet har blitt lagt på is så lenge... Men løping på skolen..? Skal ikke du bli fiolinmaker?!

Treningssenter virker gøy, for da kan du se på tv mens du jogger eller sykler på stedet hvil! Skulle gjerne hatt en tredemølle foran tv'en hjemme jeg, føler oppriktig at jeg hadde hatt sykt bra kondis da! :D

Helene sa...

Haha, flinking! Eg støtte dette her fullt og heilt!

-oj sa...

Jo, det skal jeg, men vi har gym på skolen, så litt løping blir det om jeg vil eller ikke..

Kjipt med sykkeltyveri, ass! Men har du ikke forsikring? utesykling kan ikke sammenlignes med tredemølle og TV - men spinning er kanskje et bra alternativ?

bjørn sa...

dear lord, hva skjer med at alle jeg kjenner blir så sunne? etter at jeg innførte mitt nådeløse sunnhetsregime, som den trendsetteren jeg er, har den ene etter den andre kastet seg på lasset.
hvis du føler det er vanskelig rent samvittighetsmessig å plasseres i samme kategori som helsefreaker, kan du bruke mitt og maris alibi- vi gjør det bare for å bli pene(re)-, eller tenke som meg, sunnhet er ikke noe mål i seg selv, det er bare et verktøy for å være mest mulig velfungerende. og ingen funksjon, ingen bonanza!

Betsy sa...

På fhs måtte vi jogge rundt Mosvannet hver 3. uke. De to andre resterende ukene måtte vi gjøre andre ting. Jeg for min del møtte opp til oppropet, og gikk og la meg igjen. Det passet meg igrunne veldig fint;)

Ingrid sa...

HAHAHAHA! Hvorfor var ikke jeg så smart!?!?

Betsy sa...

Men altså - kudos til deg! Jeg prøver å gjøre det samme her nede, men jeg er jo fyllesyk 4 ganger i uka. Stress!

Marie sa...

Bli med på min runde, DEN er nice:-) Skal ta deg med en dag jeg..!! :-)

Ingrid sa...

Jeg er med! Lett :D