lørdag 27. mars 2010

To barn og en flaske vin

Forrige helg var jeg i Bergen på besøk hos kusine Ragnhild, et besøk det oste suksess av! Vi fikk rett og slett litt for dårlig tid, ettersom vi har veldig mange barndomsminner som det er utrolig festlig å finne frem igjen - blant annet en del videoer med ymse gøyale tv-opptak. Men selv om mimrefaktoren var høy, så skulle man jo tro at tiden hadde satt sine utseendemessige spor siden den gang vi var barn..? Neida, der fikk vi oss jammen meg en liten trøkk på vei hjem fra bytur lørdag formiddag. Ragnhild gikk på bussen først, betalte, og puttet vekslepengene i lommen uten å tenke så mye mer over det. Jeg har jo ikke peiling på bussystemet i Bergen, så jeg sverget til gode gamle "det samme", og tenkte at jeg hadde rodd meg greit i land med det! Derfor skjønte jeg ikke hvorfor Ragnhild begynte å fnise sånn, før hun diskret viste meg billetten hvor det ganske så tydelig sto: BARN. Takk for det liksom.

Situasjonen ble etter hvert ganske så festlig, spesielt da jeg kom på at jeg jo faktisk sto med en pose fra vinmonopolet i hånden! Den hadde jeg altså stått og flashet rett foran ansiktet på bussjåføren, mens jeg "ba" om barnebillett. Sjåføren var til og med ganske ung selv - noe som jo gjør det ekstra spesielt å bli tatt for å være barn. Menmen, "penger spart" tenkte vi, og fortsatte praten der vi slapp. Men ettersom bussen var stappfull, og vi ble stående rett ved siden av der bussjåføren sitter, fant vi fort ut at det var begrenset hva vi kunne prate høylytt om. Alt kan jo nemlig spores til alder, og når vi først hadde gått for å være barn, følte vi at vi ikke akkurat kunne stå der og gaule ut om vår egentlige alder. Men det ble litt vanskelig. Da vi for eksempel kjørte forbi Høgskolen i Bergen, prøvde Ragnhild seg med "der går jeg på skole!" *stillhet*...*latterkrampe*

Jaja, selv om det snart er syv år siden jeg på lovlig vis gikk som barn på bussen, får jeg vel ta det som et kompliment. Jeg kan dessverre ikke sette fingeren på hva det er som holder meg så ung, men dersom jeg finner det ut, skal jeg alltids gi dere oppskriften! :P

6 kommentarer:

Anonym sa...

E vel kanskje den flasken me vin som e ungdomskilden?
-Eivind-

Pyselotte sa...

Jeg er to år eldre enn deg, og betaler fortsatt barnebillett i Kr.sand ;)

Ingrid sa...

Hahahaha! Jaja, som studenter får me vel bare ver glad til ;)

Helene sa...

Hahahahaha, eg LER!! Inga, du e så ungdommelig og vakker! Har ikkje fått barnebillett så lenge eg kan huske, tror det har med den rynken mellom øyene og gjør.. I helgen SPURTE eg mannen i kassen på Prix om han ville se legitimasjon!

Ingrid sa...

Takk Helene, det sette eg veldig pris på! ;) Men den rynken du beskrive kan eg ikkje huske å ha lagt merke te..! DU e vakker!

Haha, sist eg spurte noen om leg, viste de seg å ver 27 år.... :-/ Flaut.

marie sa...

Haha, hmm.. Jeg fikk meg også en real latterkule når jeg sto på Meny dagen før jeg skulle reise hjem på påskeferie, og hun jenta bak disket spurte meg svært så bestemt om leg.
Jeg så på Marthe-søster som så på meg, og mitt "gamle" førerkort- før jeg visste ordet av det kom latterbrølene stormende ut. Jeg visste rett og slett ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, DA følte jeg meg riktig ung og sprek..
Men vi får ta det som et kompliment Ingrid:-)

Sees snart!?:-)