torsdag 25. september 2008

Dag 3 - inntrykk og overraskelser!

Jeg hadde både ingen og mange forventninger til USA før vi reiste. Jeg var klar over at stikkordene kom til å være "stort og mye", utifra hva jeg har blitt fortalt, samtidig som jeg ikke ante hvor stort og mye det faktisk var snakk om. Men etter to dager her, skjønner jeg at man rett og slett ikke kan forestille seg noe som helst i nærheten av det som faktisk er reelt her - man må bare oppleve det for å forstå! Og da snakker jeg ikke bare om fysiske gjenstander og mengder. De første tingene som slår meg er nemlig hvor utrolig hyggelige, interesserte og hjelpsomme folk her i Austin er, det andre er hvor billig alt er, og det tredje er utvalgene man finner her. Tro det eller ei, men når man står i en helt vanlig grocery-store for å kjøpe plaster og må velge mellom 50 forskjellige typer - da føler man seg både liten og overveldet på samme tid..!

Overalt er folk ekstremt serviceinnstilte, og blir faktisk skikkelig ivrige når vi ber om hjelp til alt fra å få tak i taxi til å bli anbefalt konserter og steder. De prater og er interesserte, spesielt når vi sier vi kommer fra Norge. Har aldri opplevd maken til positivitet blant fremmede..! I dag kjørte vi med en taxisjåfør som var kjempebegeistret for Marit Larsen, han hadde nemlig hørt henne under en festival her for noen år siden. Morsomt! Han anbefalte oss å gå på konsert med James Hand, som var en kompis av ham, og etter at han hadde spilt noen av låtene for oss hadde vi så godt som en avtale om å sees på konserten.

Ellers hva vi har gjort i dag:

-Begynte dagen med å utforske Univerity of Texas in Austin, en campus som er ca like stor som hele Kvadraturen i Kristiansand, om ikke enda større. Foruten egen internbuss på området hadde de den største stadion'en jeg noen gang har sett, loppemarked, og egen student-spise- og handlegate med studentvennlige priser. Vilt!
- Kjempeekornene hopper rundt overalt, og jeg har skjønt såpass at jeg er veldig harry-turist som tar helt av og skal ta bilde av hvert eneste ett. Slutt på det nå.
- Anders fikk gått amok på Guitar Center senere på dagen, og er blitt litt musikkstæsj-rikere, og enda litt penge-fattigere (grunnet noe nyttig i dag ihvertfall)
- Jeg har endelig fått spise ekte amerikansk Mac'n'cheese, and I LOVED it!! Har alltid vært så misunnelig på de som spiser det på tv og film for det ser så himmelsk godt ut :P
-Bluegrass-konsert med Shotgun Party på kvelden.

Nå er Anders i ekstase ettersom han akkurat fant ut at denne konserten med James Hand fakisk er sammen med Cindy Cashdollar, en dobrospillende dame som Anders i flere måneder har prøvd å få kontakt med for å ta en time mens vi er her, men forgjeves. Nå kan det derimot se ut til å løse seg ettersom hun spiller her de to neste dagene!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Iiingriid! Dette høres helt vanvittig, fabelaktig, utrolig, fantastisk ut!! Jeg vil også på tur, jeg skal SPARE!! Jeg håper virkelig dere koser rumpen av dere, jeg følger med på bloggen:D KLEMMER

Pyselotte sa...

Men, Ingrid, du lovet oppdatering hver dag. Nå er det leeenge siden det har blitt oppdatert!