torsdag 12. august 2010

Mamma og Ingrid utforsker:

Kvitsøy! 
- en liten øy uten oppoverbakker som ligger en halvtimes ferjetur fra Stavanger. Kvitsøy var et av de mange tusen barndomshjemmene til mamma, så en gang i ny og ne får vi det for oss at vi vil ut og titte litt. Og hver gang blir jeg stadig mer forundret over hvorfor ikke dette er en større turistattraksjon enn som så, det er jo så utrolig idyllisk og vakkert over alt - skjærgård på ekte vestlandsk vis! De få beboerne på øya skal ha for at de legger sjela si i å gjøre det vakkert rundt seg, halve opplevelsen var å bare gå rundt og kikke inn i de frodige hagene til folk. Dra til Kvitsøy folkens!!

Da vi dro hjemmefra regnet det, men the sun always shines on Kvitsøy - ifølge yr.no. Vi ble imidlertid litt skeptiske da vi hadde denne utsikten foran oss:
...og denne bak oss:
...men utfallet gikk heldigvis i vår favør. Dessuten finnes det ikke dårlig vær, bare dårlige klær, er det noen som mener... Jeg nå ikke så sikker. Uansett, mamma (t.h., prøver å løpe ut av bildet før avtrekkeren går av, mwahaha) gikk hele dagen i knebukse og t-skjorte, jeg gikk til tider i to singleter, hettegense og vindtett jakke - bare i tilfelle. Frossenpinn, jeg??
Plutselig fant jeg en kattunge! Lykke! Og da jeg snudde meg igjen, var det kommet fire til, pluss en mamma og en pappa! Dobbel lykke!! De mer menneskeaktige Kvitsøybeboerne må imidlertid ha boltet seg inne bak lås og slå, for vi så ikke en levende sjel før det hadde gått noen timer. Det var vel ikke akkurat derfor vi oppsøkte kirkegården, men det ble nå bare slik.
I den grad det er mulig å velge gravplass selv - denne gravlunden hadde ikke vært meg imot. Så vet dere det...
Vi var og innom "sentrums"havna:
...hvor sauene beiter i fjæra, og folk bygger og bor i strandkanten. Jeg stiller meg gjerne positiv til bygging i strandsonen, hvis noen lurte... Folk som sitter på så flott eiendom må da få lov til å skumme fløten av det og, spør du meg. Og nei, jeg har aldri eid noe så mye som i nærheten av strandsonen, men jeg unner absolutt de som er så heldige å nyte best mulig av det! Alle kan ikke bestandig få det samme, sånn er livet.

Ellers gikk dagen med til å gå og se og gå og se og spise lunsj og gå og se videre. Deilig dag!

Ingen kommentarer: