søndag 4. januar 2009

Djises...

Jeg har fått mail fra UiA's database med beskjed om at jeg må skifte passord til UiA-mailen min av den simple grunn at jeg har hatt det samme passordet i elleve måneder. Og så...? Joda, nå skal du høre....

Grunnen til at vi må gjøre passordet så vanskelig som mulig, og
skifte det minst en gang i året, er at det eksisterer en del lett
tilgjengelige program for å gjette passord. Disse tar ord fra
ordlister og skriver dem om etter mange ulike regler for å teste
alle mulige passord som det er vanlig at folk bruker. Reglene er av
typen «ta et ord, stav det baklengs, bytt ut alle i-er med 1 og alle
s-er med $, flytt den første bokstaven sist og sjekk om noen av
brukerne har valgt et slikt passord». Vanlige program har flere
hundre slike regler som de tester alle passordene mot. Dersom de
ikke finner noen passord på denne måten, prøver de å sjekke alle
mulige passord med «rå makt».

Ærlig talt...!! Hvem i alle dager er det som på død og liv (som det beskrives som her) skal hacke seg inn på en skolemail!?!? Den mest spennende mailen jeg noen gang har fått er "Nå er parkeringsplassene utenfor Kunnskapsparken forbeholdt studentene, og ikke arbeiderne ved Kunnskapsparken". Ja, jeg tror nok jeg hadde dødd av skam hvis noen hadde kommet seg inn på mailen min og lest det... Noen er bare så irriterende paranoide...

7 kommentarer:

Pernille sa...

e ikkje passordet til webmail d samme som t fronter? og på fronter ligge d ein god del info ikkje alle andre sga ha. Me på mitt studie har vertfall levert eksamen på fronter. Eg fatte keffor d må ver så strengt, men syns fremdeles d e unødvendig strengt!

Aase Helene sa...

Jeg forstår frustrasjonen... Jeg tenker med skrekk og gru på mitt latterlig enkle passord på alt som finnes, og regner med at mitt liv i sin helhet nå snart er blottlagt for den vide verden. Folk gjør hva som helst for å snuske rundt i livene til julestjerner nå til dags.
Men over til en annen ting; har du gjort noe funky med layouten på bloggen din? Er det meningen at man må scrolle sidelengs for å lese...?

Anonym sa...

jeg brukte som kjent en hel kveld på å prøve å bytte passord, men INGEN av forslagene mine ble godtatt, og da ga jeg opp, og avskrev hele skolens datasystem.

men jeg synes at det er da vitterlig mitt problem om jeg vil ha et så enkelt passord at noen hacker seg inn på mailen min?

forøvrig elsker jeg konseptet "å dø av skam". faktisk sitter jeg på jobb og fniser høyt av det.

Ingrid sa...

Hahaha, nemlig, MITT problem!! Jeg prioriterer altså skamdøden om noe skulle inntreffe.

Men sidelengs-scrolling..? Haha, det er ikke sånn hos meg..!

Pernille sa...

som den it-studenten eg e så må eg jo då sør, ka internett-browser har du? evt antall tommer på skjermen? begge disse to faktorene kan enkelt spille inn på utseende på siden. (eg lærte d på den dumme måten me at hjemmesiden eg mekka ikkje passa for folk me 15" eller større)

Pyselotte sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
apples sa...

Godt å vite at det ikke bare er i Bergen de er paranoide..