torsdag 9. oktober 2008

Salmer fra kjøkkenet

Som sagt er jeg hjemme i hverdagen igjen, og det første som slår meg er at det er kaldt, kaldt, kaldt!! Men jeg lever enda. Flaks for meg at engelskstudiene har tatt høstfer...kremt...studieuke denne uken, så jeg trengte dermed ikke gå på skolen i går. Det faktum at jeg holdt meg under dyna til klokken ble fem (!), kan unnskyldes med at det aldri før har skjedd, og mest sannsynlig aldri kommer til å skje igjen. Dessuten regnet det og leiligheten var ufyselig kald, så det eneste holdbare stedet å oppholde seg var faktisk der. Men nå er jetlaget borte, og jeg føler meg nesten skremmende opplagt!

Kontoen min har det vondt etter turen, men med litt sparebluss på så skal den snart være stabil igjen. Jeg har bokstavelig talt levd på vann og brød (med innslag av litt melk, spagetti og ketchup) siden jeg kom hjem, og det er faktisk ikke så ille. Jeg har i grunnen savnet brød etter to uker uten et eneste fullkornsprodukt i sikte.

Anders dro til Bø tidlig i går for å øve med Odeon, så jeg steller alene hjemme. Det er jeg virkelig ikke flink til. Som sagt begynte det med en særs lang morgen, og ellers har jeg ikke fått utrettet noe mer nyttig enn en nattasang til arrangering/komponeringstimen idag.

Alle tv-kanalene (ikke det at vi har så voldsomt mange....) har forsvunnet bortsett fra nrk, og jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvorfor?

Nesten et år etter at tannlegen min anbefalte meg å begynne med fluor-skyllevann, har jeg endelig tatt rådet til etterretning. Og det er vondt! Det føles som om hele innsiden av munnen min etses i stykker, men så lenge den kan garantere null hull skal jeg heller lide meg gjennom det.

Jeg trenger superøyne. De må kunne lese engelsk skjønnlitteratur (britiske studier-faget...) på veldig kort tid, og de må umiddelbart forstå ordene de leser, for de øynene jeg har nå har ikke tid til å slå opp hvert ord jeg lurer på. Da blir jeg nemlig aldri ferdig, og jeg er allerede på etterskudd. Det er irriterende... Her har jeg endelig fått sansen for å lese bøker igjen, men så skal det søren meg ødelegges fordi det går for sent! Jeg vurderer å ikke ta eksamen i faget til jul, men heller ta den opp senere, når jeg faktisk er ferdig med pensum. Mitt mål med dette studiet er å lære språket ordentlig, og jeg fikk råd fra en veileder på studiet om å jobbe med å utvide det engelske vokabularet mitt. Å lese engelsk er en kjempegod måte å gjøre det på. Å skumme engelsk er en helt elendig måte å gjøre det på. Da er dessverre ikke britisk historiekunnskap det som står øverst på listen...beklager Oddvar! Nei, vi får se når julen nærmer seg...

Jeg har forresten begynt å glede meg iherdig til jul!

9 kommentarer:

Mari sa...

Jeg gleder meg også til jul. Det har jeg vel strengt tatt gjort siden 27.juli.

Ingrid sa...

Hehe....hva skjedde 27.juli...??

Anonym sa...

Du?

Vi heller har ikkje meir enn NRK1, men vi SYTE ikkje,, gjer vi? :p

Ingrid sa...

Hva? Dere hadde jo opprinnelig alle fire kanalene vel? Hva er det som skjer med oss uskyldige og gode mennesker???

Anonym sa...

Nei, men der syte man jo strengt tatt om mye annet enn tvn ;p

Betsy sa...

Du kan komme til meg og se på tv! Jeg har alt fra tv2 til Disney Channel til Canal+ og... ja.. Alt du kan tenke deg. Egentlig litt for mye..Tv-pakka skal snart degraderes.
Velkommen tilbake til den virkelige hverdagen, forresten. Bøker som ikke har blitt lest er en vanesak for min del. Jeg klarer aldri å holde tritt med pensum.

Ingrid sa...

:O :O :O
Har du disney channel??? Da flytter jeg likegodt inn!

Betsy sa...

Oh yes.. Fikk en saftig dose Hanna Montana i går. Til og med en episode jeg ikke hadde sett!!

Mari sa...

27.juli stiftet jeg og Bjørn "frostrosen". Eller, vi bestemte oss for å ha julekonsert.