tirsdag 6. mai 2008

Kirken...

...Akkurat nå (siden jeg egentlig skal skrive ex.fac-oppgave om amerikansk politikk) følte jeg plutselig for å kritisere Den norske kirken litt. Jeg skal ikke ta alle kirkene i Norge under en kam, men siden jeg ikke gidder å nevne navn gjør jeg det bare likevel - rett og slett fordi dette innlegget kommer til å oppfattes svært usaklig uansett.

Altså - jeg var da i konfirmasjon på min egen bursdag - 1.mai, som for øvrig var en torsdag. Konfirmasjonen var kjempehyggelig, men likevel: konfirmasjon på en torsdag!? Hva skjer? Svaret jeg fikk var at siden det likevel var konfirmasjonshelg i den aktuelle kirken, og det var så mange konfirmanter der så syntes de at det var like greit å fordele dem utover torsdagen også. I utgangspunktet en helt ok tanke, men tenk nå litt etter.. Hvor mange fridager går vi egentlig glipp av i år..? 1.mai, som er offisiell fridag, kom i år på samme dag som kristi himmelfartsdag. En fridag i minus... I tillegg kommer 17. mai på en lørdag, og vi går derfor glipp av nok en dag. Og likevel velger kirken å utnytte en av de få fridagene, selv om de har 51 andre søndager å ta av som bare er deres..! Dessuten var seremoniene lagt opp slik at det skulle være to stk på torsdagen, tre på lørdagen og bare én på søndagen! For all del skån flest mulig for å bli kristelig konfirmert på en offisiell kristen høytidsdag liksom..! Nei, nå skjønner jeg ingenting...

2 kommentarer:

-oj sa...

kirken er betalt av staten. staten er interessert i å tjene penger. ved sammenfall av helligdager og fridager sparer/tjener staten en hel del penger. jeg går ut fra at kirken i mange henseende tenker på samme måte.

eller så var det bare presten som ville ha lang lunsj

Anonym sa...

Hahahaha, bra Ingrid:)