torsdag 11. desember 2008

KMDS - Lånekassen!!

Lånekassen er inkompetent, sånn er det bare.

Som dere sikker vet har jeg vært ekstra flittig student i år, og tatt flere studiepoeng enn det jeg strengt tatt behøver for å få godkjent lån og stipend. Men det hele var litt uplanlagt kan man si, og da jeg først bestemte meg for å ta ekstra musikkfag, hadde jeg allerede fått godkjent min søknad om lån og stipend, men kun på grunnlag av engelsk årsstudium. Og som det står svart på hvitt på Lånekassens nettsider, krever de å få beskjed om alt som skjer i studieforløpet, fordi brudd på opplysningplikten kan føre til at man mister retten til å motta lån og stipend i fremtiden. Greit nok. Man vil jo ikke havne i klammeri med landets slueste låne-institusjon heller.

Pliktoppfyllende som jeg jo er sjekker jeg Lånekassens nettsider for hvordan man melder ifra om økt studiebelastning. Der står det:

Endringer som fører til at du tar FLERE studiepoeng
(økt studiebelastning)
:
Send inn ny søknad, enten på nett eller på papir
Send et brev i posten sammen med en bekreftelse fra lærestedet ditt som viser den nye, høyere studiebelastningen til:
Lånekassen
Postboks 36 Kalbakken
0901 OSLO

Javel. Enkel og klar melding. Ergo sender jeg inn ny søknad, og jeg sender dem en bekreftelse fra skolen der det står helt konkret hvilke ekstra fag jeg tar, at de tilsvarer 15 studiepoeng, og at de tas høsten 2008.

Først i dag (nesten TO måneder senere) kommer svaret. Hold dere fast.

"Det fremgår av innsendt dokumentasjon at du skal ta 15 studiepoeng pr semester i undervisningsåret 2008-2009. Maksimal støtte for dette er kr 42 500,00. Dette er du tildelt for høsten 2008. Du vil altså ikke kunne motta støtte for våren 2009, og den støtten du var tildelt for våren 2009 er annullert."

Ærlig talt. Hvis Lånekassen har brukt to måneder på å misforstå sine egne prosedyrer, så kan man nesten begynne å lure..! Det er latterlig, rett og slett.

5 kommentarer:

Mari sa...

Altså. Hvor skal jeg egentlig begynne? Lånekassen er slu, treig og vanskelig. Sånn er det bare. Og nå har de satt opp renta IGJEN.

Betsy sa...

Akk.. Jeg er livredd for min situasjon at the moment. Når jeg søkte trodde jeg at jeg skulle bo hjemme, men det endret seg jo. Og siden jeg er treigest i verden, så har jeg meldt om flytting for ca.2 uker siden.. Typisk at mitt stipend blir gjort om til lån! Hvertfall hvis lånekassen oppfører seg slik. Selvom jeg har en kontrakt å referere til.. GRUER MEG!

Anonym sa...

Bare slåss videre du!
Det gjorde jo eg når de tok fra meg lånet den gangen.... (det tog jo bare et halvt år før de gav seg:))

"sammen skal vi sloss...for låne-kasse-trollet som kommer etter oss!"

-Eivind

Ingrid sa...

...og så lenge det går blod igjennom oss!! Djises altså...

Ikke nok med det, nå beygnner også en filmklubb jeg har meldt meg inn i å terrorisere meg med å sende filmer jeg har avbestilt, og purre meg på filmer jeg har returnert og hele greia... TEXAS!!

Pyselotte sa...

Du har blitt utfordret!
Se bloggen min for mer info. ;)