onsdag 13. august 2008

Irriterende saker

Den siste uka har jeg opplevd to ting som jeg ikke helt syns jeg skal finne meg i med et smil (slik jeg vanligvis irriterende nok gjør så altfor ofte).

Case 1:
Søndag kveld legger jeg ut på min lengste togtur ever - en 13 timers reise fra Stavanger til Otta i Gudbrandsdalen! Hvorfor jeg i all verden er her kan vi heller ta i et senere innlegg, the thing is at første etappe av togturen besto av nattoget til Oslo. Like greit å gjøre det på den måten tenkte jeg, turen er lang nok fra før av så hvorfor ikke bare sove seg gjennom mesteparten? Den gang ei...ikke før jeg har funnet plassen min og rigget meg klar til søte drømmer, oppdager jeg at det ikke går an å lene setet mitt bakover..! "Bakleningsknappen" virket nemlig ikke. Hva er det for noe da? Dette skal liksom være et nattog og så går det ikke an å sove?! Konduktøren hadde allerede da annonsert over høyttalerne at toget var helt fullt slik at alle måtte holde seg til de plassene de hadde bestilt. Da konduktøren kommer rundt for billettkontroll sier jeg ifra om mitt defekte sete, og får bare til svar: "huff ja, det er virkelig ingen god plass du har fått, det setet er bare sånn dessverre. Du har vært uheldig ja". "Javel..?" "Ja, nei du har bare vært uheldig altså, og toget er jo fullt så det nytter ikke å bytte heller...dessverre..." Det faktum at mitt sete kostet like mye som det alle andre på toget hadde betalt for sitt meget velfungerende sete var tydeligvis et ikke-tema. Trøtt som jeg var orket jeg ikke ta krangelen med den stakkars konduktøren der og da, men hadde allerede begynt å formulere klagemailen jeg nå har sendt til nsb's kundeservice. Mwahahaha *evilsmile*

Case 2:
Jeg har akkurat byttet mobilabonnement til onecall, et abonnement som gir meg 120 gratis ringeminutter og 90 gratis sms per måned. Jippi!
Dette abonnementet fikk jeg beskjed om at skulle startes opp 14.juli (jeg skulle innen da få et sim-kort i posten som skulle aktiviseres da). Problemet var bare at jeg var i Hellas på denne datoen og ikke hadde mulighet til å få tak i det sim-kortet der, så før jeg reiste ba jeg dem utsette aktiviseringsdatoen til 17. juli, for da skulle jeg være hjemme. Ikke noe problem sa onecall, det var allerede gjort! Litt greit å ha mobildekning når man er ute og reiser liksom. Men den gang ei - 14.juli befinner jeg meg på en gresk øy - uten mobildekning!!! Dog ganske upraktisk - jeg klarte meg de siste dagene til jeg kom hjem (takk gud for internett!), og gadd ikke gjøre noe nummer (hah hah hah..!!) ut av det. Det velger jeg heller å gjøre nå - for nå har jeg fått faktura for perioden fra jeg fikk abonnementet og frem til 31.juli. Altså en periode på ca to uker. Der går det frem at jeg skal betale 116 kr for bruk av telefon/samtaler UTEN å ha brukt opp hverken de gratis ringeminuttene eller sms'ene. Enda merkeligere er det at summen av det gratisbruken min egentlig ville ha kostet (dersom jeg skulle betalt for det) er blitt lagt sammen, og så trukket fra summen på 116 kr, slik at jeg ender opp på en sum på 84 kr. Hva slags avregning er det da?? Det kan jeg da absolutt ikke bruke til noe!? Nok en gang prøver jeg å ta kontakt med kundeservice for å spørre hva i all verden dette er for noe, og nok en gang får jeg et mikke mus-svar som for titusende gang får meg til å lure på hvor mange sosialt kompetente informasjonsytende arbeidere vi egentlig har her i landet vårt. For all del ikke svar på det det spørres om, det er vel bare høyst unødvendig, hvorfor skal man bruke tid på det når man kan opplyse om så meget annet unyttig?

Nei...jeg kjenner at jeg blir oppgitt. Hvorfor kan ikke verden bare være som meg og mine??

2 kommentarer:

Mari sa...

Grøss, det finnes så mange inkompetente mennesker i dette land!

-oj sa...

mangfold.